Morfologia cromaticii in fotografie. Teoria culorilor

Morfologia cromaticii. Percepem lumea in culori distribuite de spectrul razelor – concluzia: fotografia color este oglinda realitatii iar cea alb-negru o interpretare a realitatii.

Fotografiile color ca limbaj universal sunt percepute facil de criticul neavizat, emotia fiind transmisa mai repede la destinatar. Nu denota de altfel ca imagistica color este mai usor de abordat, ci doar ca vorbim de un cadru cu totul diferit. Daca in lucrarile alb-negru compoziția și impactul emoțional sunt determinate de texturi, forme, linii și tonuri, în cazul fotografiei color ne referim la gama de tonuri si de culori dar mai ales de influențele emoționale date de asocierile dintre acestea.

Expertii in psihologie au stabilit despre culorile calde (roșu, portocaliu, galben) că stimulează, excită, antrenează, iar în exces pot chiar sufoca. In schimb, culorile reci (verde, albastru, violet și inclusiv gri) inhibă, neutralizează, calmează. Primele induc procese de adaptare, ultimele de opoziție.

Efecte psihice frecvent regasite în cromatica unei fotografii:

Roșu: neliniște, dinamism, agresivitate, excitabilitate, acțiune;

Portocaliu: euforic, excitator;

Galben: înviorător până la obositor, îndoială, neîncredere;

Verde: relaxare, pasivitate, adaptabilitate;

Albastru: calmant, liniștitor;

Violet: inhibitor;

Alb: monotonie, neant;

Negru: frică, apăsare, renunțare.

Sursa Blog F64 Studio: http://blog.f64.ro/2014/07/14/cromatica-fotografie/